Матеріали для корекції пізнавальної сфери

30.01.2021

Будь яка дитина має свої можливості, таланти і здібності. Відкрити їх, розвинути - ось наше завдання. 

Пізнавальна сфера особистості включає такі процеси як: сприймання, увага, пам'ять, мислення, уява. Для багатьох дітей з особливими освітніми потребами характерна виражена нерівномірність розвитку окремих сенсорних і інтелектуальних функцій. Спостерігається не здатність до вербалізації просторових уявлень, виявляється незрілість зображувально-графічних навичок, слабкість мислення.

Чим пізніше почата корекційна робота, тим виразніше виявляються вторинні розлади: тривожність, девіантні форми поведінки, неврозоподібна симптоматика. Корекційна робота повинна проводитися систематично, поетапно, поступово від заняття до заняття збільшуючи час і складність. 

Вправи для корекції уваги

Виклади фігури за поданим зразком.

Дитині подається зразок з 3-4 геометричних фігур, намальований на окремому аркуші, вона має викласти так само, спираючись на зразок.

Ускладнювати шляхом збільшення кількості фігур, варіацією частоти повторів фігур. Можливо запропонувати вставити пропущену фігуру.


"Будь уважний!"(Зоопарк)

Мета: стимулювання уваги, розвиток швидкості реакції.

Можна виконувати у вигляді фізичної розминки під музику. Дитина має виконувати рухи відповідно до команди дорослого: «зайчики» - стрибати; «конячки» - бити «копитом об підлогу»; «раки» - задкувати; «птахи» - бігати, розкинувши руки; «лелеки» - стояти на одній нозі.

"Чотири стихії"

Мета: розвиток уваги, координації слухового і рухового аналізаторів.

Граємо разом із дитиною: виконуємо рухи відповідно до слів: «земля» - руки вниз, «вода» - витягнути руки вперед, «повітря» - підняти руки нагору, «вогонь» - зробити обертання руками в зап'ясткових і ліктьових суглобах. Хто помиляється, той програв.

«Слухай оплески».

Мета: тренування уваги і контроль рухової активності.

Можна виконувати усією сім'єю: йдемо по колу чи пересуваємося по кімнаті у вільному напрямку. Ведучим може бути будь хто. Коли ведучий плескає в долоні один раз, всі повинні зупинитися і прийняти позу «лелеки» (стояти на одній нозі, руки в сторони) чи яку-небудь іншу позу. Якщо ведучий плескає два рази, то приймаємо позу «жаби» (присісти, п'яти разом, носки і коліна в сторони, руки між ступнями ніг на підлозі). На три оплески граючі відновляють ходіння.

"Коректурні проби"

Мета: тренувати посидючість та зорову увагу.

Вправи для розвитку пам'яті

«Ти за мною повторюй і порядок не змінюй».

Дітям пропонується повторювати слова, числа, фігури в тому ж порядку, що їх називає ведучий. Згодом кількість слів в цій вправі збільшується. Можна додавати рухи.

Бажано використовувати назви тварин (диких та домашніх), різні види транспорту, меблі, геометричні фігури, кольори та інш.

«Фотоапарат детектива».

Мета: розвивати короткочасну пам'ять.

Дитині пропонується уявити себе фотоапаратом, який може сфотографувати все: якусь річ, подію, предмет тощо. Наприклад, потрібно сфотографувати шафу або книжкову полицю і запам'ятати все, що там лежить. « Фотографувати» можна протягом 1 хвилини. Потім дитина відвертається і по пам'яті називає все, що їй вдалося запам'ятати.

«Додай та запам'ятай».

Мета: розвиток слухової пам'яті. У цій грі можуть брати участь кілька чоловік. Розпочинаючи гру, говоримо: «Я поклала у пакет банан». Дитина повторює та додає щось своє: « Я поклав у пакет банан і яблуко», наступний учасник гри повторює готову фразу і додає щось своє. І так далі. Можна використовувати інший варіант. Наприклад, « У зоопарку живе слон». А дитина: « У зоопарку живе слон і зебра», а наступний - « У зоопарку живе слон, зебра та лев» тощо.

Шановні батьки! Подібні ігри та вправи повинні складати основу щоденної взаємодії з дитиною. Вони мають бути постійними і системними, доки дитина не засвоїть певні назви і поняття, доки вона усвідомлено не почне користуватися відповідними предметами. Варіацій таких ігор може бути безліч, їх потрібно змінювати, аби утримувати інтерес дитини.