Готовність дитини до шкільного навчання (мовний аспект)
Якщо в батьків запитати, в чому, на їхню
думку, полягає підготовка до школи, багато хто з них відповість, що це означає
навчити дітей читати, писати, лічити. Цим і обмежаться. Так, навички лічби,
читання, письма дуже допоможуть майбутньому першокласнику, якщо тільки будуть
правильно сформовані, отже, найважливіше - якість оволодіння знаннями та
навичками.
І все-таки, у чому ж полягає готовність до навчання в школі? Педагоги і
психологи вважають головним - сформувати в дитини готовність пізнавати, адже
помічено, що в початковій школі і, насамперед , в 1 класі важче вчитися не тим
дітям, в яких недостатній обсяг знань, а тим, які не вміють думати.
Традиційно
виділяють три аспекти шкільної зрілості:
• інтелектуальний
• емоційний
• соціальний
Під
інтелектуальною зрілістю розуміється :
- концентрація уваги дитини;
- аналітичне мислення;
- уміння відтворювати зразок
- розвиток дрібної моторики пальців рук
Емоційна зрілість розуміється як можливість тривалий час виконувати не дуже привабливе завдання.
До соціальної зрілості відноситься потреба дитини в спілкуванні з однолітками й уміння підкоряти своє поводження законам дитячих груп, а також здатність виконувати роль учня в ситуації шкільного навчання.
Розвиток мислення тісно пов'язаний із
суттєвими позитивними зрушеннями у мовленні дошкільнят. Швидко зростає
словниковий запас дітей.
На шостому році життя активний словник дитини має складати від 2500 до 3000
слів. Висловлювання дитини стають більш повними та точними. В п'ятирічному віці
діти самостійно складають розповідь, переказують казку, що говорить про
оволодіння одним з найважчих видів мовлення - монологічним мовленням. В
висловлюваннях дитини з'являються складні речення ( Тато дивився телевізор, а
ми з мамою читали цікаву книгу).В мовленні дитини з'являються слова, що
позначають якість предметів, матеріал з яких вони зроблені ( паперовий літак,
дерев'яний стіл). Дитина використовує синоніми та антоніми. Дитина вже
правильно узгоджує іменники з іншими частинами мови. В мовленні п'ятирічних
дітей з'являються присвійні прикметники ( собача лапа, заячі вуха), складової
структури слів: не пропускає склади, не переставляє їх місцями. Значно
покращується звуковимова. Більшість дітей вже правильно вимовляють шиплячі
звуки (ш, ж, ч) та звуки р, рь. Але у деяких дітей ще можуть відмічатися заміни
тих чи інших складних звуків, або спотворення їх правильної вимови.
Усім відомо, як люблять діти ставити
запитання. Дорослі повинні обов'язково уважно ставитися до цього. В одних
випадках треба самому відповісти, а в інших сказати : «А як думаєш ти?»,
«Подумай сам», «Чому ти так сказав?»
Дітей потрібно практикувати в сприйнятті навколишнього світу. Дошкільник
повинен уміти розказати про предмет, порівняти його з іншими, назвати його
колір, форму, величину, описати рослину, тварину, картинку. Причому робити це
без допоміжних запитань, чітко, послідовно, правильно вживаючи при цьому слова.
Як вже було сказано, запорукою готовності
до навчання є розвиток дрібних м'язів пальців рук, це впливає і на розвиток
мовлення дитини, і на підготовку руки до письма. Яким же чином розвивати дрібну
мускулатуру руки дитини?
• Розминати пальцями тісто, глину, пластилін, м'яти поролонові кульки, губку.
• Катати по черзі кожним пальцем дрібні намистинки, камінчики, кульки.
• Ляскати в долоні тихо, голосно, в різному темпі.
• Нанизувати намистинки, ґудзички на нитки
• Зав'язувати вузли на товстій і тонкій мотузках і шнурках
• Заводити будильник, іграшки ключиком.
• Штрихувати, малювати, розфарбовувати олівцем, крейдою, фарбами, ручкою і так
далі.
• Різати ножицями
• Конструювати з паперу (ори гамі),в'язати
• Робити пальчикову гімнастику (пальчиковий театр) - показ
• Складання пазлів
• Шнурівка
• Кулак - ребро - долоня
Отже, мовленнєва підготовка дітей до школи - особлива підготовка, що специфікою свого змісту стимулює інтелектуальну, емоційно-вольову, мотиваційну готовність дошкільнят та готовність у сфері спілкування. Вона передбачає достатню адаптацію дітей до умов шкільного навчання, до нових програмових вимог.